2010. szeptember 21., kedd

Fogyasztóvédelem III. Az Európai Unióban

Az Európai Unióban a fogyasztói jogoknak prioritásuk van. Az EU 27 országában több mint 490 millió fogyasztó jogait védi, ha kell a tagállamok szabályozásával szemben is. Az EU felfogása szerint a fogyasztói jogok érvényesülése az uniós polgárok életminőségének egyik mércéje. Ezért törekszik az EU arra, hogy – vásároljon a fogyasztó bármit, bárhol az Unió területén – ugyanolyan fogyasztói jogok illessék meg, ugyanazon fogyasztóvédelmi alapelvek szerint kapjon védelmet. Ezek az alapelvek olyan minimális fogyasztóvédelmi jogoknak felelnek meg, amelyeket valamennyi uniós országnak garantálnia kell. Amelyik tagország ezt nem kielégítően teszi, az Európai Unió azt szankcionálja. Az Európai Uniónak az a filozófiája, hogy a fogyasztó bizalma nélkül nincs versenyképes és virágzó Európai Unió!

A fentiek alapján a fogyasztóvédelemnek ez a tíz alapelve az Európai Unióban:

1. Bármit, bárhol vásárolhat
2. Ha nem működik, visszaküldheti
3. Az élelmiszerekre és a fogyasztási cikkekre szigorú biztonsági előírások
vonatkoznak
4. Joga van tudni, mit eszik
5. A szerződéseknek tisztességes feltételeket kell biztosítaniuk a fogyasztók
számára
6. A fogyasztóknak lehetőségük van arra, hogy meggondolják magukat
7. Meg kell könnyíteni az árak összehasonlítását
8. A fogyasztót nem szabad félrevezetni
9. Üdülés idején is biztosítva van a fogyasztók védelme
10. Hatékony eszközök állnak rendelkezésre a határokon átnyúló viták rendezésére

(További információk erről az ec.europa.eu/consumers/cons_info/10principles/hu.pdf webcímen olvashatók.)

Az Unió fogyasztóvédelmi politikát dolgozott ki a vásárlók igényeivel és elvárásaival összhangban. Az új szabályozás célja a fogyasztói bizalom növelése.

2006 decemberében az Unió elfogadta a 2007–2013 közötti időszakra szóló új fogyasztóvédelmi programot. A 157 millió eurós programnak a következő két fő célja van:

1. a fogyasztóvédelem magas szintjének biztosítása jobb tényfeltáró munka, hatékonyabb konzultáció és a fogyasztói érdekek határozottabb képviselete révén;

2. a fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb alkalmazása a végrehajtás terén folytatott együttműködés, a tájékoztatás és a jogorvoslat révén.

A program végrehajtása az Európai Bizottság koordinálásával történik. Keretében kiemelt figyelmet fordítanak az egyes országok konkrét jogi szabályozásának javítására. Fontosnak tartják továbbá olyan intézkedések elfogadását, amelyek megkönnyítik a jelzáloghitelekhez és a lakossági banki szolgáltatásokhoz való hozzáférést valamennyi tagországban.

A pénzügyi szolgáltatások és az elektronikus kereskedelem térhódítására válaszul az Európai Bizottság irányelveket fogalmazott meg a helyes internetes üzleti gyakorlattal, a fogyasztási hitelekkel és a készpénzkímélő fizetési eszközök használatával kapcsolatban. A fogyasztói érdekek szem előtt tartásával készültek azok az uniós jogszabályok is, amelyek célja egyes fontos közszolgáltatások, így a közlekedés, a villamos-energia- és gázellátás, a távközlés vagy a postai szolgáltatások liberalizálása. A vonatkozó új jogszabályok minden uniós tagország állampolgára számára fogyasztóként biztosítják, hogy elérhető árakon, ugyanolyan színvonalas szolgáltatásokhoz jusson hozzá. Az Unióban azt vallják, hatékony alkalmazás nélkül mit sem érnek a szabályok!

A szabályok csak akkor fejthetik ki hatásukat, ha azokat megfelelően alkalmazzák, és azok a fogyasztók számára jogorvoslati lehetőséget biztosítanak. Ez a tagállamok szorosabb együttműködését igényli. A peres eljárások költségesek és hosszadalmasak – különösen, ha azokat egy másik országban kell lefolytatni. A peren kívüli megállapodásokat elősegítendő, az Európai Bizottság kidolgozta a vitarendezési eljárások alacsony költséggel járó, sőt költségmentes alternatíváit.

2007 decemberében az EU megtiltotta számos tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat alkalmazását. Ezek közé tartozik a megtévesztő reklám, és ide sorolhatók a zaklatást, kényszert és nem megengedett befolyásolást alkalmazó agresszív értékesítési módszerek. A fogyasztók körében bizalmatlanság tapasztalható a határon átnyúló vásárlással szemben, mert nem világos számukra, milyen jogokkal rendelkeznek, és tartanak attól, hogy tisztességtelen kereskedők áldozataivá válnak. Az új szabályok ugyanolyan védelmet biztosít a fogyasztók számára a tisztességtelen eszközöket használó kereskedőkkel szemben akkor is, ha a sarki vegyesboltban, és akkor is ha az interneten, külföldi eladótól vásárolnak.

A fogyasztók emellett egyéb jogorvoslati lehetőségeket is igénybe vehetnek. Az Európai Bizottság által létrehozott fogyasztói központok hálózatának (ECC-Net) irodái minden egyes tagállamban jelen vannak: tájékoztatást nyújtanak, és segítik a fogyasztókat határon átnyúló panaszos ügyeik rendezésében.

Az ECC-Net hálózat magyar irodája, valamint a többi uniós országban található iroda elérhető erről a weboldalról:

http://ec.europa.eu/comm/consumers/redress/compl/

Érdemes maguknak a fogyasztóknak is időt szánni rá, hogy valóban tudatosan vásároljanak, illetve vegyenek igénybe valamilyen szolgáltatást. Akár a saját országukban, akár az Európai Unió bármelyik másik országában történjen ez. Ezt is jelenti a TUDATOS VÁSÁRLÓ fogalma az Európai Unióban.

Jogtörő

2010. szeptember 20., hétfő

Fogyasztóvédelem II. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH)

„Az erős fogyasztóvédelem a jól működő gazdaság elengedhetetlen feltétele. Az erős fogyasztóvédelem nemcsak növeli a verseny tisztaságát, védi a fogyasztók egészségét, biztonságát, anyagi érdekeit, csökkenti kiszolgáltatottságukat a piacon erőfölényben lévőkkel szemben, hanem érvényt szerez az „értéket a pénzért” elv érvényesülésének és ezzel nemcsak fogyasztóként, de adófizetőként is védi a köztársaság polgárait.” Az idézet az Új Magyarország néven megfogalmazott kormányprogramból származik, amelyet a 2007-2013 közötti időszakra határoztak meg. Ebben a legfontosabb a tény, hogy az Európai Unió elvárásainak megfelelve, Magyarország is rendelkezik ilyen programmal.

A program végrehajtásának első számú letéteményese a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), amely az államigazgatásban elfoglalt helye szerint arra hivatott, hogy koordinálja a fogyasztóvédelmet Magyarországon. Ehhez megfelelő forrásokat kap az állami költségvetéstől, amelyből biztosítani képes az fogyasztóvédelem infrastrukturális, valamint szakember feltételeit. Van azonban valami, amit a világ minden pénzével sem képes elérni még a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sem: azt, hogy a fogyasztók maguk is tudatosan vásároljanak, hogy ismerjék jogaikat és megköveteljék a kereskedelemtől azok tiszteletben tartását. Ezt hívjuk úgy: tudatos fogyasztó!

A TUDATOS FOGYASZTÓ nem pénz kérdése, hanem a szándéké. Ha a fogyasztók maguk is készek erőfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy minél kevesebb kár érje őket a "fogyasztásuk" során, annál kevesebb kár fogja őket érni. Ilyen egyszerű ez. A fogyasztóvédelem jól szervezett Magyarországon, az intézményrendszere adott, működőképes. Élni kell tehát vele.

Ha valamelyik fogyasztó úgy véli: a vásárlás során megkárosították vagy nem eléggé megnyugtatóan rendezték minőségi kifogását a vásárlás helyén, akkor módja van a szakhatósághoz fordulni kifogása jogszabályszerű kezelése érdekében.Ide:


http://www.nfh.hu/kapcsolat/irjon

A fenti elérhetőségeken írásban, levélben, szóban elő lehet adni a panaszt. Az NFH a közigazgatási eljárási szabályoknak megfelelő határidőkön belül intézi a bejelentő ügyét.

Kicsit körülírással fogalmaztam meg az NFH lehetőségeit, mert egyáltalán nem biztos, hogy a hatóság önmaga képes igazságot szolgáltatni a vásárlónak. Ez csak bizonyos esetekben, bizonyos feltételek fennállta esetén lehetséges. De azt biztosan meg tudja mondani, sőt, hathatós segítséget is képes benne nyújtani, hogy megtalálja a megfelelő fórumot, ahol jogorvoslatot kaphat panaszára. Egyszerűbben: van, amiben közvetlenül határozatot hoz a hatóság, és azt köteles haladéktalanul végrehajtani a kereskedő; van azonban kifogás, panasz, követelés, amit csak szabályos bírósági eljárásban, vagyis per keretében tud a fogyasztó érvényesíteni.

Mindenesetre a helyes sorrend ez:

1. panasz, kifogás megtétele a vásárlás helyén,a Polgári Törvénykönyvben rögzített polgári jogi elévülés határidőn belül

2. ha a vásárlás helyén NEM rendezik kielégítően a fogyasztó kifogását, akkor beadvány a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, amely a törvényes határidőn belül kivizsgálja az ügyet és közvetlenül jogorvoslatot ad, ha az lehetséges

3. polgári peres eljárásban érvényesíteni a Polgári Törvénykönyvben és más jogszabályokban garantált fogyasztói jogokat.

Egyetlen dolgot le kell szögezni: senkinek ne legyenek illúziói, nem valamifajta szuper hatóságról van szó. Mindent nem képes elintézni, s maga is kissé bürokratikus a működésében, de az esetek többségében ma már igen hatékony!

Jogtörő