2009. augusztus 12., szerda

Banki ajánlattétel megszegése

Sajnos nem egyedi eset, amiről shelmedrin ír az előző post kommentjében. Ha nem is domain regisztrációról van szó, de a kiszolgáltatottság ugyanúgy jellemző ebben az esetben is, mint az erős bankkal szemben álló kisvállalkozó esetén. Anélkül, hogy jogi tanácsot adnék bárkinek is, hiszen még nem vagyok jogász, csak gyakorlott banki ügyfél, azt mondanám, hogy nem kellene annyiban hagyni az ügyet. Az ugyanis nem a bank belső ügye, hogy egy bevezett és ismertté tett banki terméket végül is csak időnként vagy pedig folyamatosan biztosít az ügyfelei számára. Ha pedig azt a bankszámlakötés bonusaként hírdeti, akkor bizony az ajánlattétel a bank részéről, ezért köteles annak megfelelni, vagy pedig a nem teljesülés miatt keletkező kárt megtéríteni. De persze ez egy lassú folyamat, jó idegek kellene hozzá és türelem. Mindenekelőtt azonban mielőbb megtalálni azt a bankot, amelyik vállal ilyen szolgáltatást. Ha az ennél a banknál igénybe vett szolgáltatásnak a költsége meghaladja az eredeti banki ajánlatban közölt szolgáltatás költségét, akkor a különbséget követelheted majd a nem teljesítő banktól.

Shelmedrin azt kérdezi, mit tegyen ebben a helyzetben. Ha már ügyvéd lennék, most azt mondanám, hogy keresse meg a legjobb alternatív megoldást és felejtse el ezt a bankot. Túl hosszadalmas, idegörlő és drága a jogi elégtétel ebben az ügyben. Ugyanakkor azt is mondnám, hogy egy bejelentést a PSZÁF-nek megér az ügy. Illetékmentes és az a cél mindenképpen elérhető, hogy felfigyeljenek a jelenségre. Mert szerintem jelenségről van szó. Ha mindig, minden banki ügyfél eltekint a jogorvoslattól a bankokkal szemben, akor valóban úgy működhetnek, ahogy ők akarnak. Nem jogi kérdés, de az a véleményem, hogy a gazdaságunk jórészt azért is tart ott, ahol, mert a bankok uralma egyszerűen nem engedi., hogy a gazdaságba elegendő forrás áramoljon. S ezt nem lehet azzal elintézni, hogy a magyarországi kis- és középválllakozások nem eléggé alkalmasak a kereskedelmi banki kölcsön ügyeletek befogadására. Ez egyszerűen nem igaz. Ma is alkalmasak rá és korábban is azok voltak. Ha reális, mind a két fél számára elfogadható és kölcsönösen előnyös feltételekkel jön létre az ügylet. Én még emlékszem arra az időszakra (úgy 1992-95 között), amikor 42 %, azaz negyvenkettő százalék volt egy egyszerű kereskedelmi banki kölcsön ügylet éves kamata, I. osztályú adós esetén! És akkor is voltak ügyletek, habár csak kevesen maradtak talpon. Ekkora kamatot ugyanis legfeljebb csak a három "alapüzletből" lehetett éve szinten kitermelni: kábítószer, fegyver- és lánykereskedelem. Be is dőltek a cégek sorban, és tarolt a bankvilág az azonnali opciós jelzálogszerződésekkel, árverésekkel stb. Az állam pedig konszolidált. És mint mindig, leírta a veszteségeket adóbevételből, egyebekből. A bankok akkor is azt kommunikálták, örülhet a vállalkozó, hogy egyáltalán felmerülhet számára a banki kölcsön lehetősége. Csak az nem mindegy, milyen áron és milyen körülmények között. Tudom, ez nem szorosan vett jogi kérdés, hanem kemény gazdaságpolitika. Igen. De a jognak az is feladata, hogy szolgálja a társadalmat a megoldásaival. Ma nagyobb jogbiztonság közepette működhet a gazdaság, mint eddig bármikor. Mégis történhetnek anomáliák. De a rendszer képes orvosolni a hibákat. Akkor is ha "csak" egy banki ajánlattételi ígéret megszegéséről van szó.

Az igaz, hogy nem feltétlenül kell vállalatot alapítani, mint shelmedrin és társa teszi, de szerintem legalább ilyen érvényesen igaz, hogy nem kell feltétlenül banki tevékenységet folytatni egy országban, ahol - micsoda meglepetés! - szolgáltatásokra is igényt tartanak a bankoktól. Ráadásul az ügyletnek kockázata is van! Hát, van. Az életnek is van kockázata, mégis éljük.:)

Valóban érdekes lehet, hogyan látjátok ezt az ügyet.

Jogtörő

7 megjegyzés:

  1. Azt elfelejtettem kiemelni (bár valószínűleg ez kiderül a hozzászólásomból), hogy nem a szolgáltatásuk szüneteltetését sérelmezem, hanem a korrekt tájékoztatás elmaradását. Így akkor és olyan szerződést kötöttem, amit egyébként nem tettem volna. Most fizetem az - egyébként jelentős - havidíj összegét, amit a másik szolgáltatás segítségével kellene megtermelnem.

    Sajnos a CIB Bank mellett csak az OTP és a KHB nyújt hasonló szolgáltatást, persze a feltételek szinte szóról szóra megegyeznek. OTP-hez nem megyek, a KHB-t talán még megkeresem. A feltételek teljesen értelmetlenek. Miért leszünk jobbak 2 hónap múlva? És ha már szerződtünk velük, akkor nem mehetünk csődbe? Annyi értelmetlen, érthetetlen előírás, rendelkezés, hogy az hihetetlen.

    VálaszTörlés
  2. Szia shelmedrin!

    Számomra az is kérdés, hogy mit ígért a CIB Bank egyébként: várjatok türelemmel vagy ilyesmi? Vagy simán közölte, hogy ez a termékük pillanatnyilag nincs? És fölvetetted, hogy akkor fel kívánod bontani a számlaszerződést és kéred vissza a pénzt, amit be kellett fizetned. (Ha kellett nyitóegyenlegként befizetni. Azt hiszem, náluk kell.)

    Jogtörő

    VálaszTörlés
  3. Ígérni nem ígért semmit. A honlapon lévő tájékoztatás szerint az igénylés folyamatának első lépése, hogy a honlapról letölthető adatlapot kitöltjük, amiben fel kell tüntetni a cég adatait, a várható forgalmat, az árusított termékkört. Ezt a lapot el kell küldeni e-mailben. "Normál" esetben elbírálják, és értesítenek, hogy befogadják-e. Ha a válasz pozitív, az üzletkötő megkeres és megkötjük a szerződést. Ha nemleges a válasz, nem kell indokolniuk. De elutasítani akkor szokták, ha a céggel valami probléma van (rossz adós, bűncselekmény stb.)
    Ezt az e-mailt küldték ma:
    "Köszönettel vettük érdeklődését az internetes kártyaelfogadási szolgáltatásunk iránt, azonban sajnálattal tájékoztatjuk, hogy átmenetileg nem tudjuk biztosítani a szerződéskötés lehetőségét.
    Amint újra lehetőségünk nyílik a szerződéskötésre, felvesszük Önnel a kapcsolatot."

    Nem vetettem fel még a szerződésbontást, mert a megkötés is 1 óra 10 perc volt, ráadásul a cégtulajdonos bizonyos megfontolások miatt nem én vagyok, így az aláírót is be kell cipelni a fiókba.
    Egyébként nyitóegyenleget nem kellett befizetni, de a havidíj 3990.- Ft, ami persze nem sok, de a semmire kifizetni már igen és ez a szerződéskötés napjától ketyeg.

    VálaszTörlés
  4. Nem tudom, mit szólnak hozzá a többiek, de számomra nagyon úgy tünik, a bank ezzelalevéllel elismerte, hogy nem a kérelmező hibájából, esetleg alkalmatlansága miatt nem köti meg a szerződést, hanem saját körében felmerült okból. Akkor pedig felel a következményekért, amelyeket okozott ezzel. Bármineműek legyenek is.
    De szerintem ez nem jogi kérdés, hanem inkább valami más. lehet azt mondani, hogy nálunk ez a realitás a bankokkal. De ez a realitás az Unio más országaiban is abankokkal. Bárhol előfordulhat az, hogy egy bank visszavon egy banki terméket. De emiatt, hogy olyan nehéz megfogni, ez most mi, érdekelne a PSZÁF véleménye, hogy ott hogyan minősítik.

    VálaszTörlés
  5. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény 7. § (1) bekezdés a) pontjának értelmében megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely - figyelembe véve valamennyi tényszerű körülményt, továbbá a kommunikáció eszközének korlátait - az adott helyzetben a fogyasztó tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt elhallgat, elrejt, vagy azt homályos, érthetetlen, félreérthető vagy időszerűtlen módon bocsátja rendelkezésre (…).

    Én ezt találtam.

    VálaszTörlés
  6. A bankok magatartása tényleg eléggé érdekes, de az elmúlt évben szerintem sokat javult, alapvetően a versenynek köszönhetően. De vastagon benne van az is - amit te is írsz - hogy az ügyfél nem él a jogaival és főként nem megy sehová. Az OTP az egyik lerosszabb lakossági kondíciókat kínálja pl, mégis ő a legnagyobb lakossági bank.

    Egy csomó más esetben kijön az is, hogy a felek között az információegyenlőtlenség is hatalmas. Ezért viszont nem (csak) a bankokat lehet hibáztatni, egyrészt az összes szabályozás elbürokratizálódik, nem egyértelmű, stb., másrészt meg az ügyfelek se értenek hozzá.

    A hitelkamatok érdekesebbek. Egyrészt meg kell nézni az akkor inflációt. Másrészt a forint leértékelése is belejátszik, ha külső forrásról van szó. Márpedig Magyarország tőkeszegény, és érvényesülnek a kereslet-kínálat viszonyai: ha kevesebb a kihelyezhető pénz mint a hiteligény, akkor a kamatok nőnek. Márpedig mind a vállalatok mind a lakosság megtakarítási hajlandósága katasztrofális.

    Viszont az államra hagyatkozni életveszélyes ezekben a dolgokban, mert belép a regulatory capture: a banknak nagyobb befolyása van a szabályozásra, és a saját érdekének megfelelően alakítja.

    VálaszTörlés
  7. Teljesen egyetértek Caracalla gondolataival. Az OTP Bankkal elvi okból nem vagyok hajlandó kapcsolatba lépni. A többi bank meg változó. Azt megértem és elfogadom, hogy a bank is üzleti vállakozás, tehát profitra törekszik. De az nem mindegy, hogy ezt társadalmi felelősséggel teszi-e vagy sem. Mert igenis létezik ez az attitüd a gazdaság szereplőinek körében is. Sőt, bizonyos országokban nem tehetik meg a nagy vállalatok, hogy ne legyenek ezen a téren értékelhető eredményeik. Nem tűrnék Németországban, hogy valamelyik bankjuk a körülményekre tekintet nélkül extraprofitot tegyen el, s közben az ügyfeleit tömegesen kilakoltassa a házából. Nem gazdagodhatnak azon az áron, hogy a neki kiszolgáltatott, önhibájukon kívül bajba került emberek közben földönfutókká váljanak. A banküzlet alapjában véve a bizalmon alapul! Ezt sokan elfelejtik manapság, főként a bankárok.

    Jogtorő

    VálaszTörlés